Områdesinformation

Mäklare och intresserade kan hitta information, mer dokumentation samt försäljningsstatistik i BRF Propellern på allabrf.se.

Bilder Hangarvägen

Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1

Historiska bilder

Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1 Alt text 1

Hägernäs i historien

Hägernäs forntid till upplysningstid Hägernäsviken var på 1000-talet bas för en del av de ledungsskepp som fanns i sveakungens flotta. Ledung var en sjökrigsorganisation som Sverige tillhörde under äldre medeltiden. Vattennivån var då fem meter högre än idag och det gick inte att bo här förrän i slutet av medeltiden.

På 1500-talet fanns här en liten by, Hegrenes, med arrende under Rydboholm. Gustav Vasa sägs vara född antingen där eller på Lindholmens gård i Vallentuna. Byn Hegrenes fick sitt namn från de hägrar som häckade i området. På vintern jagades varg på Stora Värtans is.

Under 1700-talet var Hägernäs känd för sin strömmingsmarknad där fiskarna kunde byta sin fångst mot spannmål. Brödsäden maldes i vattenkvarnen vid Hägernäsån mellan Rönningesjön och Saltsjön. Tvätterskor rodde in till Stockholm för att hämta och tvätta stadsbornas tvätt.

Militären i Hägernäs

Sjöflygets historia börjar 1918 med att Marinen köpte mark av greve Brahe på Rydboholm för att bygga en flygstation med den första skolan för marinflygare, men redan 1912 gjordes den första flygningen på Stora Värtans is. Det var första gången i världen som ett flygpan startade och landade på is. Vattentornet som byggdes 1929 på F2 står fortfarande kvar. År 1936 köptes ytterligare mark och sjöflygflottiljen F2 etablerades och den kom att även arbeta med flygräddning. På F2 fanns också FRAS (Flygvapnets radarskola) och under åren 1951-61 fanns även Flygvapnets Väderskola här. 1969 bildas Sjöflygklubben. Flygkåren upplöstes 1974 och ersattes av flera civila verksamheter. Från den militära tiden finns fortfarande några värn kvar inom området.

De gårdar som fanns i området lades ned i samband med flygets expansion och kommunens köp av mark för Norra Hägernäs.

Catalina-affären

Från början fanns det 3 stycken Catalina-plan (Tp Canso) baserade på F2. En av dem sköts ned då det spanade efter den försvunna DC-3an som hade skjutits ned över Östesjön den 16 juni 1952. Besättningen på Catalinan plockades upp av det västtyska lastfartyget Münsterland. Alla överlevde men piloten Carl Olof Arbin och navigatören Ove Engberg sårades. Inga från DC-3an överlevde.

Hägernäs i nutid

Hägernäs tågstation invigdes 1917. Norra Hägernäs med sitt affärscentrum byggdes under åren 1952-1964 och husen i Södra Hägernäs byggdes 1984. BRF Propellern på Hangarvägen 1-3 byggdes 1958-60 och registrerades 1957. Hägernäs Strand, byggd på F2:s gamla mark med en del av de gamla byggnaderna bevarade, fick sina första invånare 2003.